ellaiamsterdam.blogg.se

Hej! Ella heter jag, och hösten 2015 flyttar jag till Amsterdam för att påbörja en kandidatutbildning i klassisk kontrabas på Conservatorium van Amsterdam! Det är en dröm att få gå där, och Amsterdam är världens bästa stad! I denna blogg är ni välkomna att följa mig på mina äventyr i landet av kanaler, cyklar, tulpaner, ost och knäppt språk. Välkomna!

En Berlioz, en syster och en Tjajkovskij

Publicerad 2016-04-23 11:38:00 i Allmänt,

Hej i vårvädret!
Det finns verkligen inget finare än när träden är sådär supergröna som de bara är när bladen bara nästan har slagit ut. Så ser det ut här i Amsterdam nu! <3
I förra veckan så hade jag planerat en kväll med storstädning och plugg, men så frågade en vän till mig om jag inte ville ha en fribiljett till Romeo & Juliette-föreställningen på Nationella Operan/Baletten och då svarar en ju inte nej precis. Såhär ser operahuset ut, det ligger mitt i stan och är faktiskt i samma byggnad som Amsterdams stadshus! Tycker det visar ganska bra hur viktig kulturen är här <3
Det var versionen av Berlioz, som innehåller både balett, operasolister, kör och stor orkester. Så himla häftigt!
Sen i förra helgen så kom Hedvig och hälsade på!
Jag tog med henne på allehanda äventyr såsom fantastisk sushibuffé,
cykeltur runt i mina favoritområden (den här tog Hedvig),
Cykelmarknaden på Waterlooplein - den där det alltid är fest! (Eller ja, egentligen är inte den marknaden så himla bra men jag tyckte skylten var rolig). Vi hann även med att kolla i lite affärer, äta lunch i solen, träffa lite av mina kompisar och bara ha en allmänt mysig helg. <3
Den här veckan är det orkester och enbart orkester som gäller! Vi spelar tre nyskrivna verk av kompositörer från skolan, en sångcykel av Berg (som jag inte är med på) och Tjajkovskijs 6e symfoni! Som alltid är Tjajkovskijsymfonin helt fantastisk och innehåller precis allt man kan önska sig; bedårande vackra passager, hjärtskärande sorgliga partier, hysteriskt snabba trioler och ett köttigt parti med 34 (!!) takter tremolo i dubbel fortissimo. 

Och här är vi! Sju basister, sju nationaliteter (från vänster: Schweiz, Portugal, Spanien, Sverige, Mexiko, Frankrike, Nederländerna), en bassektion. Så himla roligt! Igår hade vi första konserten, ikväll har vi ännu en och sen är det finalkonserten imorgon i Muziekgebouw. 
Nu måste jag iväg och öva, puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela