ellaiamsterdam.blogg.se

Hej! Ella heter jag, och hösten 2015 flyttar jag till Amsterdam för att påbörja en kandidatutbildning i klassisk kontrabas på Conservatorium van Amsterdam! Det är en dröm att få gå där, och Amsterdam är världens bästa stad! I denna blogg är ni välkomna att följa mig på mina äventyr i landet av kanaler, cyklar, tulpaner, ost och knäppt språk. Välkomna!

OJ JAG HAR EN BLOGG

Publicerad 2016-02-07 11:36:15 i Allmänt,

Hej på er, glad söndag! Jag har precis avslutat min långfrukost i sällskap av andra halvan av Harry Potter och Hemligheternas kammare och kom på att oj, jag kanske borde uppdatera den där bloggen också. Hehe. Oh well, det här är vad jag har haft för mig den senaste tiden:Vi hade en väldigt gullig ""vinter"" här under några dagar i januari. Det roligaste var att se mina kompisar från t ex Spanien som helt på allvar ba WOW DET ÄR SNÖ UTE! Haha, de vet lite om världen...
I alla fall, först har jag ju haft massa konserter med NJO och det var en helt fantastisk upplevelse! Lite körigt också, med att försöka hinna med alla vanliga lektioner i skolan och sen åka till en ny stad varje eftermiddag för soundcheck och konsert. Men jag har fått se många coola ställen i detta platta lilla land. Här är till exempel konserthuset i Nijmegen.
Kolla vad coola vi ser ut!
Vpr turnéavslutning var i Rotterdam, som är en väldigt cool och speciell Nederländsk stad. Då nästan hela staden blev bombad i andra världskriget så har staden fått starta om från noll, med mycket häftig modern arkitektur.
De har även en konserthall, De Doelen, som är en av de absolut största jag sett! Jag hörde någon säga att den rymmer över 2000 åskådare och det skulle inte förvåna mig. Och det kom så mycket folk på konserten! Och vi fick stående ovationer!!! Jag älskar musik och orkesterspel så himla mycket!!!
Sen åkte vi till en hemmafest i en vindsvåning som såg ut som en klubb pch dansade lagom till första morgontågen till Amsterdam började gå morgonen efter.
Sen var det i alla fall tillbaka till verkligheten som gällde. Jag trodde att jag efter den hektiska NJO-tiden skulle få lite lugn och ro nu men icke! Under förra veckan (alltså under en vecka) så hade jag utöver mina vanliga lektioner nio timmars körrep, en körkonsert, två baslektioner, en masterclass och ett solo-kontrabasuppspel! Puh! Här är jag när jag spelar på masterclassen med Gunars Upatnieks, kontrabasist i Berlinfilharmonikerna! Såå häftigt!
Den här senaste veckan har innehållit ett välbehövt lugn, har tagit saker i min egen takt och övat på och så. Och pratat med min familj <3 Här är en familjereunion som de ser ut nuförtiden, med FaceTime och högtalartelefon.
Ja det ar väl det typ, puss och hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela