ellaiamsterdam.blogg.se

Hej! Ella heter jag, och hösten 2015 flyttar jag till Amsterdam för att påbörja en kandidatutbildning i klassisk kontrabas på Conservatorium van Amsterdam! Det är en dröm att få gå där, och Amsterdam är världens bästa stad! I denna blogg är ni välkomna att följa mig på mina äventyr i landet av kanaler, cyklar, tulpaner, ost och knäppt språk. Välkomna!

NJO Sommarturné

Publicerad 2016-09-19 10:31:00 i Allmänt,

Hej hörrni! Det har tagit lite tid att få ihop det här inlägget (och det blev lite långt heh), men håll i er nu för HÄR kommer ett axplock av vad jag hade för mig under tre veckor i somras med Nationale JeugdOrkest, NJO!

Här är vi allihopa på bild när vi blev bjudna på post konsert-drinks efter en fantastisk konsert i Dessau. Dessau var en tråkig tysk stad men med glad konsertpublik haha. Alltså kolla vilket gäng gulliga, snälla och duktiga musiker! Pluspoäng till den som hittar mig i bilden!
Den allra första konserten hade var här, i Radio Kootwijk, en gammal radiostation som ser ut som värsta skräckfilmshuset där det typ pågår Frankensteinexperiment eller något, men det var det inte! Det var en svincool konsertlokal numera!
Pre-konsert-sol.Min fina bassektion under första perioden (i det större projektet senare var det fyra till). Från höger, Louis (från Nya Zeeland), Letícia (Portugal), jag och Elias (Belgien). Kolla vad snygga och glada utanför konserthuset i Arnhem!
Min pultkompis <3
Den 16e augusti fyllde jag 20 år, och den dagen skulle vara en helt vanlig repdag. Trodde jag. Men när jag kom in till replokalen för morgonrepet så hade mina fantastiska baskollegor fixat det här åt mig!!! Blev så överväldigad, rörd och glad!
(Från vänster: Louis, Jennifer, Floyd, Joël, Pierre-Antoine, Elias och Letícia)
Äej jag har så fina kompisar alltså <3 hade verkligen inte kunnat önska mig en bättre födelsedag. Sol var det till och med, trots det regniga land jag bor i!
Vi hade en konsert i Concertgebouw dvs drömmarnas konserthus och det var så stort för mig att få spela där! Var lite överväldigad som ni ser på bilden hehe....
Sen bar det iväg på riktig turné utomlands! I buss såklart...Först åkte vi till Dessau, som hade en läskig naizist-borg till operahus men med en himla glad konsertpublik.I Dessau låg även centrat för Bauhaus-akademin för länge sen, så vi fick göra ett besök där och kolla på snygg arkitektur som var alldeles före sin tid. Så nice!Sen åkte vi till Berlin!Vi hade bara några få timmar fritid tyvärr, men vi hann i alla fall se den obligatoriska förintelse-monumentet,Och Brandenburger Tor. Berlin alltså! Vilken jäkla stad. Hit måste jag åka tillbaka snarast.Och konserthuset, alltså. Wow. Är så extremt lyckligt lottad som får spela i Europas främsta konserthus, gång på gång! Efter konserten blev det fest och därefter klubb och jag kom väl hem till vandrarhemmet lagom så att jag kunde sova ett par timmar, packa mina väskor och åka vidare nästa morgon, hehe...För sen skulle vi vidare till paradiset.Dobbiacco, en av de absolut vackraste platserna jag varit på, i norra Italien nära gränsen till Österrike. Efter tre veckor i ett fullkomligt platt land som Nederländerna så var det helt makalöst att få komma till dessa magiska berg.De hade en sjö där man kunde bada och, ja ni ser ju själva. KOLLA på det!!!
Vi badade, spelade konsert, firade och åkte därefter 16 timmar buss tillbaka hem till Holland. Tack och hej NJO för en turné så underbar att superlativen inte räcker till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela